Oct 31, 2015

PURI EPAL untuk Alisya

Assalammualaikum Semua... Hari ni Nur Alisya genap la 6 bulan. Pejam celik pejam celik dah 6 bulan sudah jap je kan. Hari pertama ni mama buat PURI EPAL untuk Alisya yer sayang. 

Apa persedian untuk memuri ni? Mesti la kena ada 
1. Blend - saya guna blend biasa, tapi guna blend kering , 
2. Kukus/ Steamer - saya guna pemanggang ajaib jer 
3. Ais tray yang ada penutup - saya beli kat giant , ni optional sebab saya buat terus untuk 4 hari.Kalau rajin nak memuri hari-hari, tak perlu la ada ais tray ni. 
4. Tapis 


CARA-CARA nak buat PURI EPAL
  1. Cuci, buangkan kulit dan potong kecik-kecik (dadu). 
  2. Kukus epal sehingga buah epal tu jadi lembut.
  3. Kisarlah epal tadi sehingga halus. 
  4. Tapis
  5. Sedia di Makan
Dahlia Ayob - MamaDinaAlisya

Oct 30, 2015

Bagaimana Lemak Omega-3 boleh membakar lemak?





Fish oil supplements may help overweight people and people with high blood pressure to lose weight, according to the National Institutes of Health. Omega-3 fatty acids or polyunsaturated fatty acids, are found in fish oil. They are considered essential to your diet because your body can’t make them."

Bagaimana Lemak Omega-3 boleh membakar lemak?

1. Asid Lemak omega-3 membantu anda membakar lemak dengan membantu badan anda bertindak balas dengan lebih baik terhadap hormon yang dipanggil Leptin (Leptin adalah perkataan Yunani bagi nipis)

2. Leptin memberitahu badan anda (otak anda) untuk mengurangkan selera makan anda supaya anda boleh mengekalkan atau mengurangkan berat badan

3. Leptin meningkatkan metabolisme anda dengan meningkatkan pengeluaran tiroid anda (tiroid anda mengawal metabolisme anda)

4. Leptin juga menyebabkan badan anda untuk membakar lemak untuk tenaga

5. Jika badan anda tidak bertindak balas dengan baik terhadap Leptin maka sebaliknya berlaku: Anda akan lapar, dan anda akan menyimpan lebih banyak lemak --> Anda boleh mengambil Omega-3 lemak untuk membantu badan anda bertindak balas lebih baik untuk Leptin jadi anda boleh meningkatkan metabolisme membakar lemak anda

Semua tentang Slimming dan Diet CLICK SINI
===============================================================

Anda berminat? Hubungi saya Dahlia Ayob Shaklee Independent Distributor [ID No : 887383] Mobile:019-3854667 Emel:dahlia_ayob@yahoo.com Penghantaran ke seluruh Malaysia / COD ke Seluruh Sekitar Shah Alam, Seksyen 20, Seksyen 19, Seksyen 7, UiTM Shah Alam, Sri Muda Shah Alam dan Kota Kemuning

Oct 28, 2015

PROMO tinggal 4 hari jer lagi...

Ha..tak mau tulis panjang-panjang.....semua item di atas PROMO bulan ni dan tinggal beberapa hari jer lagi....
===============================================================

Anda berminat? Hubungi saya Dahlia Ayob Shaklee Independent Distributor [ID No : 887383] Mobile:019-3854667 Emel:dahlia_ayob@yahoo.com Penghantaran ke seluruh Malaysia / COD ke Seluruh Sekitar Shah Alam, Seksyen 20, Seksyen 19, Seksyen 7, UiTM Shah Alam, Sri Muda Shah Alam dan Kota Kemuning

Oct 26, 2015

Tingkatkan Kesuburan dengan Vitamin E dan Zink

Assalammualaikum..asyik harini nak share bagaimana Vitamin E dan Zink membantu meningkatkan kesuburan terutamanya bagi lelaki. Jom tengok apa common punca lelaki tidak subur:

Mungkin: 
  • Bilangan sperma yang sedikit (low sperm count) 
  • Sperma kurang cergas 
  • Sperma yang tidak sempurna 
  • Sekatan pada saluran semen 
  • Pemakaian seluar dalam yang ketat menyebabkan bahagian testis menjadi panas dan menurunkan tahap penghasilan sperma 

Vitamin Kesuburan:

♥ Vitamin E & Selenium 


- Terkenal sebagai "vitamin seks". Selain menghaluskan kulit, anti penuaan, melancarkan peredaran pembuluh darah, mencegah pembentukan darah beku, pembentukan sel2 baru (termasuk RNA & DNA) dan lain-lain, ianya juga amat terkenal mempunyai khasiat untuk meningkatkan kelelakian & menyuburkan organ reproduksi lelaki & wanita. Sebanyak 50% Selenium di dalam badan lelaki berada di dalam testikel & duktus seminal. Selain itu, lelaki akan kehilangan selenium melalui air mani. Maka, suplemen Selenium yang cukup sangat membantu hubungan seksual bagi lelaki.

Lagi Kebaikan Vitamin E

☑️ Antipenuaan
☑️ Memperbaiki parut
☑️ Melindungi jantung
☑️ Memperbaiki arthritis
☑️ Antioksidan yang kuat
☑️ Menghalang keguguran
☑️ Kelestarian seksual dan tenaga
☑️ Meningkatkan reproduktif dan kesuburan


♥ Zinc Complex


Bagi kaum lelaki, zink merupakan zat yang sangat penting bagi proses pembentukkan hormon testosterone, bantu kekalkan jumlah air mani, bantu kekalkan paras testosterone yang bersesuaian, serta memberikan ten

aga untuk sperma agar lebih aktif menuju ke ovum. Selain itu, zink berperanan dalam proses pembentukan genetik, iaitu pada DNA (Deoxyribose nucleid Acid). Secara keseluruhannya, Zink membantu mengekalkan keinginan seksual yang tinggi dan menghasilkan sperma yang sihat. Kekurangan Zink bagi lelaki akan mengakibatkan pelbagai masalah seksual termasuk sperma yang abnormal, dan penyakit prostat.
☑️ Ia adalah dinasihatkan untuk mengambil 15mg zink setiap hari, di bawah pemerhatian rapi perubatan, apabila mengalami masalah prostat.


Click sini untuk Set Kesuburan

===============================================================

Anda berminat? Hubungi saya Dahlia Ayob Shaklee Independent Distributor [ID No : 887383] Mobile:019-3854667 Emel:dahlia_ayob@yahoo.com Penghantaran ke seluruh Malaysia / COD ke Seluruh Sekitar Shah Alam, Seksyen 20, Seksyen 19, Seksyen 7, UiTM Shah Alam, Sri Muda Shah Alam dan Kota Kemuning

Oct 20, 2015

Persediaan Makanan Bayi 6 Bulan

Wah..Alisya sekarang dah tinggal beberapa minggu lagi dah nak 6 bulan. Mama dia pun dah sibuk la nak kumpul-kumpul resepi yang sesuai untuk bayi 6 bulan. Macam anak pertama pulak ye. 

Masa anak pertama dulu Irdina, saya ni tak berapa seach sangat ....bz bebenar ,masa tu memang bekerja...lepas tu memang tak amik tau pun satu hal. Bagilah dia bubur dalam tin yang beli kat kedai tu...Nasib baik dia tak boleh makan. Bila makan jer tetiba kat dada macam berbunyi. Terus la mama search resepi yang sesuai untuk Irdina. Sejak tu bubur Irdina memang 100% homemade yer. Even bekerja masak hari-hari tau ...frozen frozen pun tak ada.hehehe


Saya share di sini hasil dari search dari BLOG lain untuk panduan bersama....

============================================================Sumber : http://www.keluargabaru.com/resepi-makanan-bayi-6-8-bulan-yang-berkhasiat/

ibu bapa perlu memperkenalkan hanya satu makanan pada satu masa. Sebagai contoh, mulakan dengan puri avokado. Setelah si manja dapat membiasakan diri dengannya, perkenalkan makanan kedua daripada kumpulan makanan yang lain pula. Sebolehnya variasikan makanan bayi anda.

Tunggu selama 4 hari selepas memperkenalkan makanan baru; ini akan membantu menentukan sama anda si manja gemarkan makanan yang baru diperkenalkan dan membolehkannya membiasakan diri dengannya. Dalam masa 4 hari ini, anda juga boleh mengesan tanda alahan kepada makanan, jika ada.Tekstur makanan bayi 6 bulan hingga 8 bulan paling sesuai ialah cair, puri, kisar atau lenyek. Beri makanan pepejal 2-3 kali sehari disertai dengan susu ibu 5-6 kali sehari.
Sumber : http://wholesomebabyfood.momtastic.com/

Makanan pertama bayi bermula di usia 6 bulan yea...


Sumber: http://my.theasianparent.com/makanan-pejal-pertama-bayi/
Panduan makanan pejal pertama bayi
  • Berikan makanan pejal hanya selepas bayi berusia 6 bulan kerana, antara lain, sistem penghadaman telahpun bersedia ketika ini.• Berikan makanan pejal 2 – 3 kali sehari.
  • Biarkan bayi anda menentukan kuantiti yang dapat diterima pada satu-satu masa.
  • Mulakan dengan makanan pejal yang dikisar menjadi puri bersama susu ibu. Buah-buahan dan sayuran yang sesuai termasuk epal, pisang, labu, lobak merah, kentang, bayam dan brokoli.
  • Pastikan tiada gula atau garam ditambah pada makanan.
  • Berikan satu-satu resepi selama 4 – 7 hari sebelum bertukar resepi lain bagi memastikan bayi anda betul-betul serasi dan tiada alergi terhadap makanan tersebut.

Tidak kurang pentingnya ialah menentukan sama ada si comel telah bersedia untuk mencuba makanan pejal pertamnya. Untuk itu, perhatikan perkara-perkara berikut pada bayi anda. Jika si comel mempunyai tanda-tanda ini, itu bermakna dia sudah bersedia untuk meneroka pilihan makanan selain susu:
• Boleh mengawal lidah dan pergerakan tengkok dengan lebih baik.
• Mula membuat pergerakan mengunyah ke atas-ke bawah.
• Boleh duduk sendiri dengan sokongan yang minimum.
• Suka memasukkan sesuatu ke dalam mulut.
• Menunjuk minat pada apa yang anda makan.
Resepi pertama bayi
Berikut beberapa resepi yang di kongsi oleh ibu-ibu berpengalaman, melalui laman web dan temubual:
Bubur nasi
Bubur nasi kosong yang dikisar halus tanpa tambahan garam mahupun gula adalah pilihan utama kebanyakan ibu-ibu bagi memperkenalkan makanan pejal kepada bayi. Bubur nasi boleh disediakan dengan memasak nasi biasa dan dikisar halus bersama susu atau memasak bubur nasi hingga lembut.
Bubur nasi berlauk ikan bilis, ikan dan isi ayam
Bubur nasi boleh juga dikisar bersama ikan bilis, ikan dan ayam atau bersama sayur-sayuran. Bagi ikan bilis, buangkan kepala dan tahinya terlebih dahulu dan pastikan ianya lembut dengan merendamnya sebelum digoreng atau disangan (goreng tanpa minyak). Ia kemudiannya dikisar kering dan dicampurkan ke dalam bubur nasi. Ikan bilis boleh juga direbus terus bersama bubur nasi. Bagi ikan dan isi ayam, ia harus direbus atau kukus terlebih dahulu sebelum dilecek atau dikisar bersama bubur nasi.
Bubur nasi berlauk sayuran
Bagi sayur-sayuran, perkenalkan sayuran yang memberi rasa manis seperti lobak merah, brokoli dan bayam. Sayur-sayuran boleh dikukus atau direbus terlebih dahulu secara berasingan sebelum dilecek dan dicampur ke dalam bubur nasi atau dikisar bersama bubur nasi.
Puri buah-buahan
Bagi buah-buahan yang lembut seperti pisang dan betik, boleh dilecek dan diberi terus. Untuk buah-buahan yang keras seperti pir dan epal, boleh dikukus sebelum dikisar halus menjadi puri. Sesetengah ibu menambah susu untuk mencairkan dan menambah nasi untuk memekatkan, semasa mengisar.
Akhir sekali, ingatlah ini kali pertama si comel anda merasa makanan baru. Jangan berputus asa untuk mencuba beberapa resepi jika mereka tidak dapat menerima makanan yang diberikan. Juga, jika anda menyusukannya, teruskanlah sehingga usianya dua tahun bagi mendapat manfaat terbaik daripada susu ibu. Sabar adalah kunci kepada segala kebahagiaan.
Rujukan:
Ok lah cukuplah sampai sini jer...Semoga memberi manfaat kepada anda semua yer

Oct 19, 2015

Kebaikan Vitamin E untuk Kulit Anda

Assalammualaikum Semua.. Nak tahu tak KEBAIKAN VITAMIN E UNTUK KULIT? Meh saya nak bagitau yer...Kebetulan pulak Vitamin E tengah PROMO ni. Harga 2 botol cuma RM149. Dapatkan sekarang!! Kongsi dengan kawan-kawan

Vitamin E membantu :
  • Meningkatkan peredaran darah ke wajah
  • Meningkatkan pemulihan sel kulit rosak
  • Menghalang penghasilan bintik hitam akibat sunburn
  • Meningkatkan proses rejuvenasi kulit
  • Menegangkan kulit
  • Mencerahkan tona kulit.

===============================================================

Anda berminat? Hubungi saya Dahlia Ayob Shaklee Independent Distributor [ID No : 887383] Mobile:019-3854667 Emel:dahlia_ayob@yahoo.com Penghantaran ke seluruh Malaysia / COD ke Seluruh Sekitar Shah Alam, Seksyen 20, Seksyen 19, Seksyen 7, UiTM Shah Alam, Sri Muda Shah Alam dan Kota Kemuning

Oct 18, 2015

Bagaimana GLA Complex membantu merawat cyst?

Entry lepas saya sharekan Customer  yang cyst nya mengecut selepas consume GLA. Jom tengok bagaimana GLA membantu mengecutkan CYST

GLA (gamma linolenic acid) adalah sejenis asid lemak Omega-6 yang diperlukan badan untu kmembentuk prostaglandin iaitu sejenis bahan berupa hormon yang mengawal keradangan dan mengawal atur proses badan yang normal. Jadi dengan menambahkan kuantiti prostaglandin dalam badan, ia dapat mengecutkan cyst dan mengawal imbangan hormon untuk mengelakkan pembentukan cyst baru.

 Antara kelebihan GLA adalah membantu :
  • membantu mengawal hormon dan kitaran haid
  • membantu meningkat kesuburan bagi mereka yang sukar mendapatkan anak.
  • melegakan PMS
  • menguatkan kuku dan rambut
  • menjadikan kulit lebih berseri
  • membantu menangani ekzema
  • mengandungi vitamin E untuk menguatkan dinding arteri
  • menguatkan imuniti tubuh
  • melambatkan proses penuaan
  • mengurangkan blood-clot yang boleh menyebabkan serangan jantung
  • mengawal kencing manis dan darah tinggi
  • mengawal kolesterol
  • untuk fungsi saraf
===============================================================
Anda berminat? Hubungi saya Dahlia Ayob Shaklee Independent Distributor [ID No : 887383] Mobile:019-3854667 Emel:dahlia_ayob@yahoo.com Penghantaran ke seluruh Malaysia / COD ke Seluruh Sekitar Shah Alam, Seksyen 20, Seksyen 19, Seksyen 7, UiTM Shah Alam, Sri Muda Shah Alam dan Kota Kemuning

Oct 16, 2015

Kepentingan Omega-3 untuk Ibu HAMIL dan Ibu MENYUSU

DHA sangat penting untuk perkembangan otak, saraf dan tisu anak dan ibu. Kajian American Journal of Clinical Nutirition membuktikan wanita diberi minyak ikan yang mengandungi 1 gram DHA setiap hari berbanding wanita diberikan "placebo" dari minggu ke-30 mereka dilanjutkan kehamilan mereka dengan empat hari dan melahirkan bayi yang lebih besar.
Omega 3 Dalam Diet Amat Membantu Perkembangan Janin.
DHA adalah asid lemak perlu yang dijumpai dalam badan kita terutama pada otak. DHA adalah sangat penting dalam perkembangan otak, serta aspek-aspek lain perkembangan janin. DHA juga asid lemak utama yang ditemui dalam retina mata, serta organ-organ badan yang lain.
Omega-3 adalah 'makanan' kepada otak bayi sepanjang kehamilan dan penyusuan. Omega-3 membentuk kira-kira 70 % daripada otak bayi yang baru lahir. Pilih supplemen Omega-3 yang berkualiti dan tulen kerana kebanyakan sumber makanan Omega-3 terutamanya dari ikan mengandungi merkuri, arsenik (yakni logam-logam berat).
Susu ibu kaya dengan DHA.
Bayi tidak mampu menghasilkan DHA mereka sendiri, mereka memperoleh DHA daripada susu ibu. Sebelum mereka dilahirkan, DHA didapati dari ibu melalui plasenta. Deng
an itu, ibu akan mengalami kekurangan DHA. Atas sebab ini pakar mencadangkan supplemen Omega-3 kepada ibu-ibu yang mengandung dan ibu-ibu yang menyusu. Ini adalah untuk menambah DHA untuk perkembangan fetus dan untuk mengekalkan kuantiti DHA untuk diri ibu sendiri.
Ibu menyusu dan ibu hamil disyorkan mengambil supplemen Omega-3 sebanyak 1200mg sehari

Saya memilih Omega Guard Shaklee sepanjang kehamilan dan penyusuan. Omega Guard Shaklee sangat tulen kerana ianya dihasilkan melalui teknik ultratulen bergred farmaseutikal. Maksudnya ia melalui proses penyulingan proprietari tiga molekul yang dapat memekatkan asid lemak Omega-3 paling tulen. Proses ini juga menyingkirkan toksik dan bahan-bahan berbahaya seperti merkuri, arsenik, plumbum dan lain-lain lagi.

===============================================================
Anda berminat? Hubungi saya Dahlia Ayob Shaklee Independent Distributor [ID No : 887383] Mobile:019-3854667 Emel:dahlia_ayob@yahoo.com Penghantaran ke seluruh Malaysia / COD ke Seluruh Sekitar Shah Alam, Seksyen 20, Seksyan 19, Seksyen 7, UiTM Shah Alam, Sri Muda Shah Alam dan Kota Kemuning

Oct 15, 2015

Promosi HEBAT sepanjang OKTOBER 2015

Shaklee buat promosi sangat menarik dan hebat bulan Oktober ni! 

Promosi 1: 
Buy 2 Get 5% for GLA Complex
Buy 2 Get 5% for OmegaGuard


Promosi 2:
Buy 7@6 for GLA Complex
Buy 7@6 for OmegaGuard

Promosi 3:
Beli 4 pada harga 3

Promosi 4
Clearance Sale - Beli 2 dengan harga SEBOTOL



===============================================================
Anda berminat? Hubungi saya Dahlia Ayob Shaklee Independent Distributor [ID No : 887383] Mobile:019-3854667 Emel:dahlia_ayob@yahoo.com Penghantaran ke seluruh Malaysia / COD ke Seluruh Sekitar Shah Alam, Seksyen 20, Seksyan 19, Seksyen 7, UiTM Shah Alam, Sri Muda Shah Alam dan Kota Kemuning




Testimoni Ibu Berpantang dengan ESP

Assalammualaikum, lama sungguh tak update blog ye... Lama gak la testimoni ni duk dalam mood Draft. Apapun nak share jugak la testimoni ibu berpantang dengan ESP.

===============================================================
Anda berminat? Hubungi saya Dahlia Ayob Shaklee Independent Distributor [ID No : 887383] Mobile:019-3854667 Emel:dahlia_ayob@yahoo.com Penghantaran ke seluruh Malaysia / COD ke Seluruh Sekitar Shah Alam, Seksyen 20, Seksyan 19, Seksyen 7, UiTM Shah Alam, Sri Muda Shah Alam dan Kota Kemuning