May 8, 2014

TIPS BERPUASA BAGI WANITA HAMIL


  1. Sukat air masak dalam botol sebanyak 2 liter dan mulai meminumnya semasa berbuka sehinggalah waktu imsak. Jika mampu boleh minum 2.5- 3 liter air. Kekurangan air adalah punca utama kita akan berasa tidak sihat dan keletihan semasa berpuasa.
  2. Pastikan anda mengambil banyak protein misalnya kekacang, daging dan telur.
  3. Protein amat diperlukan dalam tumbesaran bayi selain ianya memberi tenaga dengan lebih lama berbanding karbohidrat.
  4. Elakkan makanan bergula kerana ianya akan menyebabkan paras gula tinggi dan rendah secara mendadak yang menyebabkan anda berasa pening atau pitam.
  5. Elakkan makan makanan bergoreng dan berlemak contohnya samosa, popia goring dan lain-lain. Ini kerana makanan berminyak dan berlemak mempunyai khasiat yang rendah walaupun mengenyangkan.
  6. Kurangkan atau lebih baik elakkan daripada meminum kopi dan the. Ia mengandungi kafein yang boleh menyebabkan anda kehilangan air melalui diuretic (kencing).
  7. Makanlah 3 biji kurma sebagai penambah tenaga dan minumlah susu.
  8. Elakkan berjalan jauh dan elakkan dari terdedah kepada cuaca panas kerana ia mempercepatkan dehidrasi.
  9. Kurangkan kerja-kerja berat.
  10. Tingkatkan pengambilan makanan berserat tinggi seperti sayur-sayuran dan buah-buahan kerana ia membantu dalam memberirasa kenyang yang lebih lama.
  11. Perbanyakkan membaca Al- Quran, berzikir dan mendirikan solat sunat.
  12. Ambil supplemen tambahan jika perlu disamping memastikan anda makan vitamin mengandung anda. Supplemen tambahan cadangan kami ketika berpuasa :
Bersahur: Mighty 3 Gems ( ESP + Meal Shakes + Performance Drink) + Oat .
Selepas Berbuka : Omega Guard + B Complex + VitaLea + Vita C

  13.  Ingat ibu-ibu mengandung yang gojes sekalian, jangan sesekali skip sahur! Sahur ni             amat penting untuk memastikan anda kekal bertenaga dan cergas sepanjang hari. Ia             juga penting agar kita dapat membekalkan nutrient secukupnya buat bayi dalam                    kandungan tanpa menjejaskan kesihatan diri sendiri.
  14.  Bersahur sangat penting jika anda berpuasa. Ia akan mengekalkan tahap tenaga anda           pada waktu siang. Jangan tinggalkan sahur kerana ia dapat membekalkan anda                       dengan nutrien-nutrien penting dan tenaga yang anda perlukan untuk kekal cergas              pada waktu siang. Ia juga akan mengurangkan simptom-simptom kelaparan seperti              sakit kepala dan mengantuk.

SUMBER : Majalah Pa&MA JUlai 2013  BabyCenter dan Supermama Shoppe
=======================================================
Anda berminat? Hubungi saya Dahlia Ayob Shaklee Independent Distributor 
[ID No : 887383] Mobile:019-3854667 Emel:dahlia_ayob@yahoo.com 
Penghantaran ke seluruh Malaysia / COD ke Sekitar Shah Alam, Seksyen 20, Seksyen 7, UiTM Shah Alam, Sri Muda Shah Alam
Share:
Post a Comment