May 5, 2014

Berpuasa dan Menyusukan ;-)

Tahun lepas adalah tahun pertama berpuasa dan menyusukan anak, masa tu saya masih bekerja lagi.... dan Irdina memang fully breast feed. Untuk pengetahuan semua dari dulu dari bujang lagi saya memang jenis yang tak pandai dan tak boleh nak bersahur, kalau bersahur tu rasa sebu jer perut. Ye lah minum air kosong je, belum sampai petang kepala dah pusing-pusing rasa nak pitam. 

Bangun sahur tu memang la bangun, cuma minum air kosong dan makan 3 biji kurma sahaja. Itu rutin semasa bulan puasa sebelum sebelum ni.. Nak tak nak, tahun lepas saya memang kena amik lebih untuk memastikan saya tak terlalu keletihan dan susu pulak maintain seperti biasa. 

Sepanjang bersahur tahun lepas saya mengamalkan 3 biji kurma dan minum SET MIGHTY 3 GEMS ini, Alhamdulillah susu tak drop (dengan SET PENYUSUAN) dan badan pulak tak de la rasa letih sangat. SET MIGHTY 3 GEMS ni jugak sesuai untuk yang selalu terlewat nak bersahur tu, tak sampai 3 minit bancuh dan minum, selesai la sahur yang berkhasiat.. Insya Allah, walaupun tahun ni dah tak menyusukan Irdina, saya akan pastikan saya berpuasa dengan SET MIGHTY 3 GEMS. 

Tips untuk Ibu yang menyusukan semasa dan sebelum bulan puasa (Perunding laktasi, Siti Nur Suraya Mohamed Ali) :  
1. memperbanyakkan pengambilan air iaitu lapan gelas sehari terutama di antara waktu berbuka dan bersahur. 
2. melebihkan sesi mengepam iaitu pada waktu pagi sebelum keluar bekerja dan malam sebelum tidur.Amalan ini hendaklah dilakukan pada satu atau dua bulan sebelum menjelang Ramadan bagi membuat stok penyimpanan susu yang banyak.
3.Persediaan sebelum berpuasa dengan mengambil makanan berkhasiat seperti nasi, ayam dan sayur serta melewatkan waktu sahur. 
4. Amalan pengambilan kurma pada setiap hari sangat bagus untuk menambah pengeluaran susu serta makan makanan penambah susu ibu seperti sayur lobak putih, halba dan minuman malt selain mengelak mengambil teh dan kopi yang mengandungi kafein
5.Menggalakkan ibu tidur sekejap pada waktu tengah hari selama 10 hingga 15 minit untuk merehatkan badan.
SELAMAT BERPUASA DAN SELAMAT MENGANTI PUASA YE SEMUA
Makanan Tambahan Pilihan Saya: 

=======================================================
Anda berminat? Hubungi saya Dahlia Ayob Shaklee Independent Distributor 
[ID No : 887383] Mobile:019-3854667 Emel:dahlia_ayob@yahoo.com 
Penghantaran ke seluruh Malaysia / COD ke Sekitar Shah Alam, Seksyen 20, Seksyen 7, UiTM Shah Alam, Sri Muda Shah Alam



Share:
Post a Comment